Pages

Friday, October 13, 2017

Anak-anak Syurga

Assalamualaikum korang.

Apa khabar? 
Harapnya iman dan hati sentiasa dalam keadaan sihat. Harapan aku jugak supaya korang korang sentiasa ada hari yang produktif. I should be productive today but I think maybe not. Rehat gaiss harini. Bagi masa tulis blog sikit hiks. 

Aku nak update entry China lagi sementara aku masih ingat, tapi rasa ada sesuatu yang aku nak share dengan korang in the meantime. Sementara aku masih terasa sisa-sisa emosi aku yang bercampur baur 2 minggu sehingga hari isnin lepas. 

Betul la orang kata, life feels like riding a roller coaster sometimes, and that was me stuck on top of the roller coaster ready to make its next move nervously.

Aku terima satu mesej dari seorang kakak ni untuk bantu dia jaga taska sebab dia ada iv kat Johor. Aku tak free pun masa tu tapi sebab kakak tu sepertinya merayu kat aku, aku pun okaylaaa. Aku pun pernah la baby sit budak. I have no problems. Boleh la nak dodoi2, tukar lampin semua tu I can do that. Tapi selalunya job baby sitting aku ni fokus kat seorang atau dua orang budak la. Tak pernah la lagi membantu kat mana-mana pusat/taska. Memula ingat nak tolong separuh hari, tapi at last appointment aku dengan supervisor aku pun dah bertukar hari, aku willing untuk ganti kakak tu sepenuh hari.

And that was when the roller coaster started to move!

It was a thrilled experience that when I woke up the next day, my muscles were sore. I found it hard to lift my legs, sakit pinggang, lenguh tangan semua ada! hahaha. Fuhhh, baru aku tahu penat jaga budak macam mana. This is diff because I had to take care of 3 kids age ranging from 8 months to 2 years and 5 months. Serius rasa macam jaga triplet. I was sweating like crazy because I moved around so much.

Dari pagi kena mandikan sorang-sorang, kena buat susu dan kena tidurkan baby amsyar yang baru umur beberapa bulan tu. Dan baby amsyar ni la baby yang paling kuat nangis antara semuaaa. Dia nangis without reason wehh haha. Bukan itu sahaja, dia juga baby yang paling senang nak terjaga dari tidur. Nak tidurkan dia tu dah satu kesusahan dah, pastu boleh pulak tidur beberapa minit sebab ada baby lain kacau. Yang si pengacau tu, muka tak rasa bersalah langsung siap gelak gelak lagi heiii. Berlari aku dari dapur sebab nak tenangkan si amsyar tu. Dah kenapa aku mengutuk dorang pulak ni -..-

Aku rasa masa bagi makanan pun ialah masa bersilat juga. Sambil bersila, aku akan angkat pinggan ke atas, sambil suap satu satu nestum ke dorang ni. Dalam sehari purata seorang budak menangis ada la 3-4 kali. kalau dah ada 3 orang budak nak kena pay attention, berapa kali ntah kena tenangkan dorang ni. Kalau kena hadap 3 orang ni je takpe, ada lagi 3 orang baby yang penjaga taska sorang lagi jaga. Dan ada 8 orang budak yang belajar kat taska tu (3-5 tahun). Kalau bergaduh pun ada drama air mata jugak. Satu hari dengar budak nangis memang dahsat. Satu hari terasakan bagaikan sebulan lamanya aku bertahan. Tahap kesabaran pun haruslah level 99. Menghitung masa je aku nak balik masa tu. hahaha

Ini Amsyar sedang ditenangkan selepas menangis teruk sebab aku tinggal dia nak cuci nestum.
Helloo, awak yang buat tumpah nestum tu sebab excited sangat nak makan. 
Lepastu in denial kita tinggal awak kejap sebab nak cuci nestum yang dah tertumpah banyak tu. 
Hailaa sayanggg

So selepas ke kejadian yang thrilling tu, aku punyak respect kat geng mak mak ni memang melangit setinggi langit ketujuh. Tu baru sehari aku dah pening kepala sakit satu badan, belum lagi uruskan hal rumah tangga bagai. So masa tu aku rasa macam aku dah okay I'm done with the taska thing, at least aku bantu kakak tu memudahkan dia nk pergi interview.

Tetiba tak lama kemudian, aku dapat invitation sekali lagi untuk tolong kakak tu lagi. Aku cuba nak lari dan memberi alasan pada mulanya hahahaha, tapi aku memang rasa serba salah sebab aku boleh nak bantu dia since cloning kit was not around yet, so mmg aku off sekejap dari buat kerja lab. Dia nak jumpa supervisor dia untuk settle kan correction thesis dia. So I was like okay this thing is much important too, ce kalau kau mintak tolong orang saat-saat genting nak submit thesis tapi takde orang nak tolong. Haaa cemano? I was putting myself in her shoes so I said yes, but this time I requested for a half day only.

Pagi tu aku bangun dengan perasaan in denial sangattt hahaha. I remember doing things all in slow motion masa tu haha. Nak bersiap rasa malasss ya Allah in the end aku datang lambat kat taska without reason. lol.

Kali kedua datang ni, aku kena ajar budak budak besar pulak dalam kelas. Okay this thing is not easy either. Semua budak masa tu macam nakkan perhatian aku. Semua benda dorang nak cerita weii aku nak ngajar pun susah. Kalau cerita dorang relatable dengan topik yang aku ajar takpe, ni boleh pulak in the middle of naming animal, dia cerita malam semalam ada orang kacau dia tengah tidur -__- hailaaa adik. Aku cam nak marah tapi tahan sebab benda tu diulang-ulang banyak kali haha. One thing I realized, dorang ni suka sangat appreciation and attention. If you asked that so called girl/boy to sit beside you while you are teaching, they seemed so happy. Dorang rasa martabat dorang diangkat barangkali haha, I don't know. After all, they are so innocent and have pure soul. Memang betul budak budak ni kalau kita ajar dan bagitahu masa ni dorang akan ingat dan boleh ikut cakap kita lagi, walau dorang ni tak boleh duduk diam sangat which is normal.

'
Selepas ajar budak-budak tu tentang binatang, aku suruh dorang melukis.
Tema bebas sebab aku malas nak fikir haha, lagipun aku taknak halang kreativiti dorang.
Ada budak request suruh lukis ikan dengan kucing.
Haaa tu versi teacher kehkehkeh


Second part of the class session was hands on time.
Panjat lah atas meja. Mainlah apa nak main.
Teacher tak larat nak larang dah.


Anak anak syurga =)

Bila aku jaga anak-anak ni, memang terasa yang budak-budak ni mudah dibentuk kalau ada pendidikan yang baik. Sedih sangat sekarang banyak kes yang bukan bukan. Aku tengok budak budak ni dan aku reflect balik masyarakat skrng, tergamak la ada yang melakukan perbuatan sumbang mahram kat budak yang besar-besar cenggini. Sedihnyaaa T.T Memang mengundang marah. Teacher doakan anak anak yang teacher jaga walau 2 hari ni, jadi anak yang soleh dan dilindungi Allah sentiasa. Bila dah satu hari bersama dorang, attachement effect tu still ada, tak tahu la kenapa. Must be because of their purify soul :')

No comments: