Pages

Thursday, May 10, 2018

#Syafiqamemilih

Assalamualaikum semua

Hari ni ialah hari yang bersejarah buat Malaysia. Selama 60 tahun ditadbir oleh Barisan Nasional, today is a total flipped. A hard one.

PRU14 menandakan rakyat mampu membuat perubahan.

Kali ni nak cakap dari hati.
Harini juga beberapa kali air mata ni tumpah huhu.
So yeah, to be honest I have mixed feeling.

Perasaan bercampur baur. Anak muda sekarang banyak yang hanya risau pada perut sendiri. Dalam keadaan ekonomi mencekik maka berbondong-bondonglah mereka melaung-laungkan sentimen perlu tumbangkan kerajaan. Mereka nampak kena hapuskan gst, minyak naik tol dan sebagainya (this is true, no offense), mereka tidak melihat bagaimana agama kita perlu dijaga, dipertahankan kedaulatannya. Tanpa mengira calon, asalkan blok yang menentang BN, laju je masing-masing nak undi. Tak buat homework langsung pasal calon yang perlu diundi. Malah ada yang pangkah undi melihat pada simbol, tanpa tahu pun nama wakil parti tersebut. Kata nak yang terbaik untuk Malaysia tapi tak pernah kenal pun calon yang nak diundi tu. Shame on people like this!

Sebagai seorang muslim, setiap sudut dalam kehidupan kita perlu buat keputusan dengan berlandaskan keredhaan Allah. Sesuatu yang harus seorang khalifah lakukan; memakmurkan muka bumi dengan rahmah Islam. Tapi kalau pemimpin non-muslim yang kita pilih, dimana kedaulatan agama kita? Umat islam sepatutnya bersatu, mengundi atas tiket calon muslim yang berwibawa. Kita sepatutnya bersepakat memilih seseorang yang boleh membawa nama islam dan syiar-syiar Islam ke parlimen. Bukan semata 'asal BN jatuh'. 

I am so sad today. 
Whether or not the government is ruled by either parties, 
I can't see good Muslim leaders dominating the parliament. 
Today is a mourn day.

Nevertheless, I am still a proud Malaysian girl who wants a better Malaysia which uplifting Islam.
I am talking with the view of how I see the new generation campaigning everyday without considering what a real Muslim should do. 

Jangan negara kita menjadi seperti Turki.
Rakyat terlampau inginkan kemodenan, 
percaya dengan pemimpin yang dianggap mampu membawa perubahan, 
akhirnya terhakis dan tergadai nilai islam.
Turki hari ini ialah negara yang sekular. 
And I seriously think we're leading in that way too. 

No comments: