Pages

Wednesday, July 13, 2016

Beraya dengan matang

Assalamualaikum!

Selamat hari raya & maaf zahir batin :)

Alhamdulillah cukup dah seminggu raya kat kampung. Jadi semalam aku dah pulang ke uia terchenta. Boleh pulak aku tak boleh tidur malam semalam. Pelik betul. Padahal ni keturunan Nobi Nobita kot yang boleh lelap dalam masa 2 minit hehehe. Mungkin jiwa kecilku masih meronta-ronta ingin sambung beraya taknak masuk lab lagi. Jangan nak ngade sangat, supervisor dah cari 2 hari lepas k.

Raya tahun ni terasa sayu la jugak. I feel the vibe of sadness bila Ramadhan habis :( 
Lagi rasa kehilangan bila 30 Ramdahan tu aku masak rendang 2 ekor ayam siap. Selalunya aku akan tolong mak je. Ya, raya pertama aku tanpa mak di Malaysia. Penat woih. Dari rumah tak cukup kuih bagai aku fikir tau. Raya pertama nak masak apa pastu end up aku buat nasi goreng je sebab takut nasi semalam basi haha. Jadi pagi raya selain menjamah lemang dan rendang, adalah nasi goreng sikit kahkah. Pastu, aku panaskan carbonara buat semalam hidang ke along aku, buat lapik perut. Nahh silalah habiskan semua makanan, aku tak suka leftover ni, nanti berbuang je bila lebih 2 hari tak makan. Selalunya ennn kalau raya sebelum sebelum ni mak mesti akan masak power power pastu bawak pegi rumah pah. Aku em, okay je nak masak bebanyak tapi kalau takde orang makan canee. Aku intimidated lagi nak masak ke makcik makcik aku, sebab dorang punya skill ni lain macam. Kena kutuk kang, murung aku dua tiga hari nak balik uia cepat cepat pulak.

Tahun ni, aku dengan adik je yang sibuk buat persiapan raya. Kak ngah beraya rumah mertua, kak yang masih bekerja untuk rakyat malaysia. huhu. Malam raya kedua baru sampai. Along pulak balik pagi raya sebab rumah dekat je kat ipoh hmm. Kalau balik awei sikit kan dah boleh nolong Abah buang sampah sarap depan rumah tu.

Bila dah besar ni, raya is not about duit raya anymore. Raya is about meeting relatives, bonding time dan ziarah menziarahi :') Haaa. Sekarang la aku nak amik pusing sape yang dok sebelah rumah pah aku, dia tu apa kaitan dengan keluarga aku dan yang paling penting sekali; 

Hell's kitchen rumah pah. 

Dari aku jejak rumah pah, terus aku ke dapur membasuh pinggan dan menghidang makanan. Raya pertama baju raya aku patutnya kain batik dan tshirt jeee. haha. Tapi sebab nak ikut sunnah kan pakai baju baru :D Duduklah aku di dapur sambil menjadi pembantu ayah (pakcik aku) masak Mee Teng dekat dapur. Opah aku nyahut je dari depan, suruh topup makanan, buat air bagai. Tensi sepupu aku memasing, nasib lah kitaorang banyak perempuan. hihi

Kalau kat Adelaide untuk 3 tahun kitaorang sambut 'kita-kita' je sama ada kena hantar assignment pada hari pertama atau ada kelas pagi raya dan hanya akan tenang lepas dapat result exam haha, baru ni occasion kemain beratur. Raya ni je kawan aku 4 orang dah bertunang, sorang kawin. Jiran aku kawin lagi. Jenuh aku susun jadual cuba nak pergi semua. Lepastu, dapat berita sorang lagi kawan baik aku nak bertunang. Mabruk alaih sisters2 ku sekalian, maju maju korang semua walau aku masih di takuk yang lama. Bila jumpa balik pun masing masing cakap pasal kerja, kawin. Offended pula kita hahahaha

Hidup ni aku rasa dah semakin matang. Tak berani pula nak lalu hari hari akan datang. 
Because I don't know what challenges & obstacles are coming soon.  
Age, please stop increasing!

No comments: