Pages

Wednesday, June 29, 2016

My Addiction to Japanese Food

Assalamualaikum peeps. 

This blog is a personal part of me. I don't reveal myself  much in other social media but I do talk a lot in my blog. So if you found myself bragging and talking without consent, layan kan ajer k hahaha

My family and close friends around me know how I enjoy eating so much. A friend even suggested me to run a food blog due to my food obsession. I have this universal tongue which easily tolerate with various kind of different foods except egg yolk lol. I rather die in hunger than forcing myself eating egg yolk so I tend to be very picky when it comes to egg. Jadi bila ada kawan yang tag aku saja saja nak tease aku dengan telur dekat facebook, habis seminggu aku tak makan telur lepas tu -__- bau telur pun tak boleh. Hm kalah orang mengandung haha. Ini cerita benar ya. Me and eggs are relatively complicated!

So, today I am supposed to have iftar with my Algerian friend, Assia. Well I personally thought middle eastern people, uhm she's from North Africa to be exact, is very particular about food. I know they went crazy over chicken and beef. And also fish is not even in their option because they hate it. To my surprise, this girl has mutual interest with me! Both of us are craving for Japanese food like hell. Ohmai ohmai. This is very rare! Nak cari gadis melayu yang teman aku p makan sushi king pun susahh, last last jumpa Assia, si gadis manis Algeria ni pula :')

Me is in lovee. Hati dah berbunga...

I'm so over excited yang aku dah teringat dari pagi tadi siap google lagi menu sushi king, dah fikir fikir nak makan apa. But then she texted saying she can't make it today, so we shall go for a sushi date tomorrow. T.T Waiting for another 24 hours is a torture though. Ngaaaaa

Tetiba hati kecilku meronta-ronta nak ikut along pegi Jepun lagi tahun depan. Nak sushiiii... Seriously nothing can ever beats Japanese food in Japan. Dan sushi la satu satunya fave food aku yang aku tak boleh nak buat sendiri. Ya tuhan, makan kat Jepun sedap dia lain macam. Obviously because its their authentic food kan. Kena pula harini tertengok video okonomiyaki. Hm hm I feel like crying T.T tak tahu nak cakap keciwa dan obsesi aku ni makin menjadi jadi pulak, Padahal, sebelum puasa adik beradik aku semua pakat melepaskan craving masing masing kat sushi and Japanese food walaupun semua makan kat tempat lain dan update dekat whatsapp je mampu. Sampai tahap aku wonder, adakah darah Nippon ini benar benar mengalir dalam badan kami? Hahaha

Mula la aku throwback my every food kat Jepun. Aku ni malas amik gambar sebab dah tak tahan sangat nak makan. hewhew. Mungkin sebab tu insta never works for me. Tak tahu nak update gambar apa. Gambar aku amik ni pun ada la bergoyang sikit, tak cantik ah sebab nak tunjuk kat whatsapp family je nak kabo ke deme yang tengok lah ika makan apaaa. hihihi. Takpelah, I'll change. Nak melakarkan kenangan abadi bersama makanan gituuw

Ni soba. Aku makan kat Enoshima. Ada seorang akhwat ni belanja :) Jzkk awak. Sedap sangat. Mehangatkan hari hari kita yang sejuk. hehe. Soba ni refer pada mee dia.
Ini mochi, Comel je kan. Mochi ni ada banyak jenis dan rasa dia ada macam kuih koci sikit. haha. Chewy & mochi yang jenis ni kekuatan dia kat red beans paste dia tu. Manis dan lemak jee rasa dia. 
Ni pula hot bun dia. Tempting sangat tengok, sebab dorang siap masak benda ni live lagi. Gigih je tengok chef dia menguli tepung kat sebelah. So sebabkan dia fresh dari oven aku pun beli la, bawak ke rumah akhwat yang aku tumpang duduk tu. Kemain dia bungkus macam aku nak bawak hadiah kat siapa lagi dengan bereben bagai.hihi. Tapi tulah, kawan aku cakap orang jepun ni packing dorang taknak kalah. Mesti packing lawa lawa.
Hai sushi sayang. Aku merindui mu T.T
This is grilled mackarel! Hah, kat malaysia ada je grilled mackarel ni. Masa ni aku makan dengan sedapnya sebab aku baru touch down hokkaido. Pastu tunggu kawan aku fetch dan sekeliling aku putih je, salji sangat lebat dan cuaca sejuk mengundang kelaparan. 
This is sukiyaki. Sukiyaki is a japanese steamboat. Power sebab seafood dia fresh gila. Tambah tambah ni kat hokkaido, lagilah mantap. 7/10!
This is Japanese Salmon soup. Haaa. Ni kan aku rasa dai rebus segala sisa tulang salmon tu untuk menghasilkan broth. Flavour dia tak strong manapun, tak macam sup kita ka malaysia yang kaya dengan segala rempah dan bawang, simple je but very healthy and rich with its salmon taste!
Matcha cake! Right after I come back from Japan, aku dah mula jatuh cinta dengan green tea. Dah g kedai memana ada green tea smoothie ke apa ke, mula lah aku nk order. 
Actually ni green tea dessert yang siti belanja aku. Kteorang makan kat kedai matcha  sekali dengan kek matcha tadi. Memang masa ni perut aku nak meletopp sebab siti sumbat aku dengan pelbagai makanan non stop. Dia cakap, makan puas puas wan, nanti balik malaysia hang tak dapat makan macam ni.... -___-
Thiss, seafood grilled aku kat Hokkaido. Last dinner dengan siti. Tunggulah siti, kot kot aku dapat kerja kat jepun ke en, kita pi makan ni lagi k.
Ini 'Ramen yang aku order' haha. Sejujurnya aku dah tak ingat nama dan kedai apa yang aku makan ni. Tapi kteorang semua makan lain lain Ramen, so merasa la semua daaan semua ni sedap belaka! Sebelah tu karage, dia japanese fried chicken. MashaAllah brother, sedappp
This is my faveee. Ahhh sedap gila sebab rasa mackarel dia naik sangat. I think its smoke mackarel ke apa tah, tapi really really good. Dan kalau aku balik kampung Jepun lagi, ni juga antara makanan yang aku akan cari =)


Seorang Wan Syafiqa yang teruja dengan kelebatan salju kampung dia.

Jadi hari ni berlalu pergi dengan kekecewaan juga sebab lepas terawih, jiran sebelah bilik ni cakap esok ada grand iftar kat mesjid. Jadi dia nak ajak Assia dengan aku pegi mesjid dan tunda lagi sushi date kteorang hari Jumaat ni...

Aku pun redha. 
Takpelah, balik nanti adik nak belanja satu family sushi sebab dia dapat dean list lagi. 
Untung ada adik pelajar cemerlang UTM ni. hehehe
Ja matta!

No comments: