Pages

Saturday, June 4, 2016

A Real Man

Assalamualaikum

Buat pembaca diluar sana, ketahuilah apabila kita nakkan sesuatu daripada orang yang dah jarang dan dah lama tak bertegur sapa, moleklah jikalau kita mulakan dengan bertanya khabar, sembang2 dulu tanya buat apa sekarang ke. Cipta suasana yang kita dah selesa dulu, barulah beritahu hajat mu itu.

Baru baru ini aku terima text dari abang saudara aku. Ya, dah lama tak bertegur sapa. Sejak aku masuk asrama masa form 4, lepastu fly oz dan sampai sekarang boleh kira kot berapa kali jumpa. Okaylah aku tak kisah sangat sebab family kan. Aku memula reply lah text dia even dah dekat dekat nk maghrib dah waktu. Dan aku baru ajer balas whatsapp bertanya khabar dia tu. Aku start annoying bila dia dok pm pm kata aku lambat reply. Der...maghrib kot.

Tetiba out of nowhere, dia mintak aku rekemen kawan comel. Aku yang naive ni ingat itu ialah satu metadologi untuk mencipta suasana selesa sebab dah lama kan tak tegur tegur ni. -__- 
Guess that I was wrong, malam tu dia call aku sebab mintak aku carikan orang. Aku tanya, nak kawin ke? Dia hesitate dan cakap nak kawan je dulu dan asyik ulang ulang nak perempuan yang cantik, putih gebu, baik hati etc. Erk, muntah hijau aku.

Sorry to say brother, tapi it gives me bad impression about you. Aku nampak seorang lelaki yang gatal dan miang je ni. 

Dan perkara tersebut buat aku sangat marah dan annoyed. Panas hati gua beb.

Buat kaum Adam di luar sana, 
Ketahuilah tanggungjawab mu sangat besar. Tak boleh lari dari tanggungjawab terhadap keluarga dan ibu bapa. Usah dikejar benda yang belum pasti jika kita ada tanggungjawab yang hakiki. Don't ever think you can mess up with anyone before marriage. Jodoh dan pertemuan itu hadiah Allah, rahsia Dia. Marriage is a big word and it comes with responsibilities. A huge responsibilities. Nabi sendiri dah bagi kita guidelines untuk cari pasangan yang terbaik, tengok keturunan, harta, kecantikan dan agama. Namun perkahwinan yang terbaik ialah perkahwinan yang didasari oleh agama. Tapi ingatlah juga, Allah menyeru kita dalam Quran dalam surah An-Nisa, "lelaki yang baik untuk perempuan yang baik". Jadi macam mana nak dapat pasangan yang baik ni? Kita kena jadi baik dulu lah! Sebab tu kita kena dalami ilmu agama. Question ourself back, dah cukupkan solat 5 waktu kita? Dah terlaksanakah tugas kita sebagai seorang anak? Cukupkan kita dengan ilmu agama kita? Ilmu rumah tangga? Wahai lelaki, saya sangat kagum tengok kesungguhan kamu mencari duit. Ya, rata rata lelaki yang saya jumpa mesti dah siap planning duit ni untuk apa, untuk kawin etc. bagus sangat tapi ketahuilah perkara yang lebih boleh membahagiakan. Ilmu agama brother. Serious talk. Be a man who takes all those responsibilities by all mean! Perkahwinan ini bukan main main. Bukan kawin dapat anak, pastu dah. Tak tahu apa tujuan. Wallahi brother, it is faaar beyond that.

Aku sebenarnya geram dengan lelaki yang nak kawin, tapi takde effort. Paling aku tak boleh terima definisi perkahwinan yang kawin, dapat anak. Dah. Cubalah ada agenda besar sikit untuk keluarga yang kita bina. Ya tuhan, semoga aku dikurniakan zauj yang soleh. 

No comments: