Pages

Sunday, October 16, 2016

Bermanfaat untuk orang lain

"Tidak ada balasan untuk kebaikan melainkan kebaikan"
Ar Rahman, ayat 60.

Pretty much, that explains the reason behind volunteerism of mine.

Cukuplah kita tengok ada pakcik makcik kat pasar malam duduk tepi jalan minta sedekah. Sejujurnya hati ni cepat je tersentuh bila tengok masih ada orang yang macam ni. Kena pulak kalau ada yang dalam keadaan kaki patah, buta dan macam macam lagi jual tisu kat tepi jalan. Kalau tisu RM2 tu, memang akan berhenti untuk beli. Kadang kadang bila tengok orang niaga takde orang beli, berhenti jugak untuk beli sebab ada niat nak support business dia. Kadang kadang rasa diri ni selesa sangat, orang lain sibuk jual macam2 dalam keadaan panas matahari terik, siap berpeluh peluh lagi. Masih tak reti reti nak bersyukur ke Wan Syafiqa -..-

Okaylah tu mungkin dalam skop yang simple dan tu juga cara yang paling boleh kita tolong. What I'm trying to say is that semua orang pun kena ada rasa yang sama. Sensitiviti untuk sentiasa bantu membantu. Tak kisah la korang nak tolong macam mana, kalau rasa orang yang minta sedekah tu scam dan taknak bagi ke, it's okay you have other better ways to contribute. Just, choose to contribute.

Setiap kali pergi memana, mesti aku akan train diri sendiri untuk tolong orang semampu yang mungkin. Kalau orang mintak tolong pun, buatlah the best dan bersungguh sungguh sebab Allah kata, dia akan memudahkan urusan kita, kalau kita mudahkan urusan orang lain sebab setiap kebaikan itu dibalas kebaikan :')

Kalau dalam pasca yang lebih besar lagi, bantulah mengikut potensi yang ada pada diri masing masing. In any ways you can do. If you have tons of money, boleh je sumbang kat mana badan badan kebajikan, Kalau awak doktor, boleh je join mana mana misi kemanusiaan untuk bantu saudara kita seislam. Kalu awak seorang guru, teacher ke or has the ability to teach ke, boleh bantu mengajar kat mana mana kem pelarian, or any needy people out there. These are the ideas I have. I know these things sounds big, tapi untuk jadi umat yang hebat, jiwa pun kena besar :) Though sometimes, it needs lots of sacrifice, your times bagai tapi setiap kali habis volunteering mesti rasa puas. I still have long way to go. Mungkin jauh lagi untuk join misi misi yang hebat sampai ke gaza dan syria tapi dari awal kita dah boleh persiapkan diri dan mental. It's okay to dream big especially when it benefits the ummah.

Cuba cari kakak manis. Jumpa tak? kahkah

I-medik team IIUM. 
Pemerkasaan Sukarelawan
Semoga bermanfaat untuk ummah

This is just the beginning.
You have much more to go Syafiqa.

No comments: